Ga je aan de slag als IT Consultant dan vul je je agenda zelf. Je maakt zelf je afspraken en je bepaalt zelf wanneer je wat doet. Da’s heel fijn natuurlijk, maar het kan ook een behoorlijke uitdaging zijn.
Je krijgt het druk. Zoveel te doen en zo weinig tijd. In de praktijk komt dat vaak doordat je de neiging hebt om ad hoc te werken. Je pakt alle taken die voorbijkomen vaak direct op, onafhankelijk van hoe dringend ze zijn. Je doet dat waarschijnlijk omdat je anderen graag van dienst wilt zijn, maar het brengt je in de problemen. Het zorgt namelijk dat je veel taken hebt die half-af zijn. Dat op zijn beurt geeft weer een boel onrust. En stress.
Als IT consultant is het daarom belangrijk om effectief met je tijd om te springen. Dat doe je allereerst door taken te prioriteren en daarna in te plannen. Dus niet alles direct aanpakken, maar eerst bekijken wat urgent en belangrijk is en daarna een afweging te maken tussen wat je direct uitvoert en wat op een later moment kan. Je moet daarvoor dus af en toe “nee” zeggen
“Nee” zeggen is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Soms is dat lastig. Zeker als je ‘Nee’ moet verkopen tegen een collega. Toch is het belangrijk. Het vraagt om gedragsverandering en dat je leert om je agenda en je to-do lijst op een effectieve manier te beheren.
Een IT Consultant en time management zijn nogal eens geen goede vrienden. Daarom pakken we dit onderwerp zeker beet in het opleidingstraject voor IT Consultants.